joi, octombrie 08, 2015

Populația: 750000 locuitori
Data sejur: 1-9 Ian, 2 Mai-8 Iunie, 2 Nov-12 Dec, 2019
Locuință: Warmondstraat 196, (din noiembrie) Lutmastraat 13

1 Ianuarie: Când a sosit Anul Nou tot cerul orașului era brăzdat de artificii și se auzeau continuu pușcături. Am ciocnit cu Bibi câte un flut de șampanie, urându-ne reciproc un An Nou Fericit!

Am rămas în continuare cu șampania, pentru că nu mai puteam mânca. Am procedat până aproape în ultimele minute ale anului care tocmai trecuse. După ce am terminat sticla ne-am dus să ne culcăm și am dormit adânc în pofida detunăturilor, destul de zgomotoase, din stradă.

Când ne-am trezit, pe la ora 10, toți ceilalți dormeau, iar noi nu i-am auzit când au venit acasă.

Am luat, mai întâi noi, micul dejun, apoi fetele și în final Mihai și Mădă. A urmat apoi un program de voie, cum se întâmplă după o noapte mai cenușie și abia pe la ora 16 ne-am pus la masă.

Fiind Sfântul Vasile eu am fost cel sărbătorit. Am început cu o șampanie Moet-Chandon, în timp ce toată familia mi-a cântat La Mulți Ani. Am continuat cu mâncare (printre altele și sarmale) iar în final am încheiat ceremonia tot cu șampanie, de astă dată Veuve Clicquot.

Pe post de aperitiv

Mulți ani trăiască!

Adela

Pe post de digestivo

S-au potrivit, amândouă fiind brute
După ce s-a întunecat ne-am făcut un fel de siestă, culcându-ne cu adevărat pe la miezul nopții.

2 Ianuarie. Fetele s-au obișnuit cu vacanța, așa că se scoală abia pe la ora 8 și 30. Au luat micul dejun după aproximativ o oră.

Micul dejun

Bibi pune...

Frișca în cacao

Detaliu
După ora 11 Mădă și Bibi s-au dus cu fetele la coafor, unde li s-a scurtat foarte puțin din păr.
La coafor

Clara este aranjată

Evaluare

Rândul Adelei

Se scurtează puțin

Gata
După coafor s-au dus toate patru la biblioteca fetelor, căci era ziua în care trebuia făcut schimbul de cărți.

La bibliotecă

În sala de lectură

Se înregistrează automat

Cărțile luate pentru acasă
4 Ianuarie. La cină am avut raclete. Există un aparat prevăzut cu două plite de fontă și o mulțime de sertărașe, toate încălzite electric. Când plitele sunt fierbinți se pun pe ele felii de carne mai grasă, brânză, cartofi și legume (brocoli, vinete, sparanghel, etc). Când s-au fript se mănâncă cu pâine și întreaga combinație este hrănitoare și are un gust plăcut. După ea merge foarte bine vinul roșu.

Adunați...

În jurul aparatului

Fiecare...

Se servește

Până este sătul

Vinul de la sfârșit

Chateauneuf-du-Pape

6 Ianuarie. După o mică gustare de la prânz, Mădă s-a dus cu fetele la film, o variantă recentă a lui Mary Poppins (Mary Poppins Returns 2018). Cam pe la ora 16 ne-am dus și noi cu tramvaiul spre Dam. De acolo trebuia să mergem, pe jos, până la New King unde să le întâlnim pe ele și apoi să ne luăm împreună cina cu mâncare chinezească.

Înainte de stația Dam le-am văzut pe toate trei urcându-se în tramvaiul nostru, așa că am mers împreună la restaurant.

La restaurantul chinezesc...

New King

Am mâncat, ca și altă dată, supă, pui, porc și legume, dar nu am fost în prea mare formă, neputând conzuma toată mâncarea pe care am comandat-o.

S-a înserat atunci când am traversat Cartierul Roșu spre Dam, de unde am luat tramvaiul până aproape acasă.

Aici partea feminină a familiei s-a pus și a despodobit Pomul de Crăciun. Au luat instalațiile electrice, beteala și globurile și le-au depozitat pentru Crăciunul următor.

Se desface Pomul de Crăciun

Metodic

Brățara Adelei

Depozitate pentru Crăciunul următor
Bradul a fost dus în stradă pe abrupta scară olandeză și pus alături de alți pomi, pe toți urmând mâine să-i ridice gunoierii.

S-a eliberat spațiul
Cetina care s-a scuturat pe jos a fost aspirată numai a doua zi.

7 Ianuarie. Dimineața la ora 7 le-am trezit pe fete, pentru că era prima zi de școală, după vacanța de mai bine de trei săptămâni.

Le-am pregătit micul dejun, le-am ajutat să se îmbrace și la ora potrivită Mihai și Mădă le-au dus la școală cu bicicletele.

După prânz ne-am dus cu tramvaiul în Dam. Pe o ploaie fină ne-am amestecat și noi în mulțimea turiștilor din piață.

Cu Monumentul Național

Cu Palatul Regal

În continuare am mers pe strada comercială Kalverstraat și destul de repede am reușit să facem cumpărăturile. Am străbătut întreaga stradă și pe la Turnul Monetăriei am intrat în Piața de Flori.

Pe aglomerata...

Kalverstraat

Cu cumpărăturile

În piață ne-am oprit la Studio 2 să ne luăm cafeaua și respectiv berea.

La Studio 2. În Piața de Flori

La masă

Turnul Monetăriei

Cu Espresso Macchiato

Și Heineken
Am venit acasă tot cu Tramvaiul 2.

8 Ianuarie. Noi am rămas acasă să facem bagajele, iar Mihai a dus fetele la școală. Împreună cu alți doi părinți au însoțit-o pe doamna învățătoare și clasa Clarei într-o excursie prin oraș, unde au jucat un joc, căutând niște indicații, după care au găsit diferite clădiri din Amsterdam. Totul ar fi fost foarte frumos, dacă nu bătea un vânt cu o viteză de peste 50 km/h.

O parte...

Din clasa Clarei

În Nieuwmarkt

Cu Doamna Învățătoare

Cu castelul

Din Piața Nouă
Noi am cam împachetat aproape tot, urmând ca mâine dimineață, înainte de plecare, să definitivăm bagajele.

Bagajele
La cină Mădă a pregătit un biftec de vită cu cartofi și ciuperci.

Biftecul

9 Ianuarie. Am pregătit fetele, pentru ultima dată în sejur, înainte de a merge la școală. Ne-am luat rămas bun și ele au plecat cu Mădă.

Pe la ora 9 am coborât cu bagajele și Mihai ne-a dus cu mașina la aeroport. Ne-a lăsat la Plecări și el s-a întors acasă.

Am mers la ghișeul Companiei Lufthansa și am predat bagajul de cală. Am zburat la Cluj cu escală la Frankfurt.

Pe Aeroportul Schiphol

Din Amsterdam

La Poarta B 17

Burduful prin care vom intra în avion

Așteptăm îmbarcarea
Ne-am îmbarcat cu o mică întârziere și am așteptat decolarea.

De Frankfurt

Airbus
Deși am plecat cu o mică întârziere am ajuns la timp pe Aeroportul din Frankfurt, al doilea ca mărime din Europa.

Am ajuns la un restaurant din apropierea porții de îmbarcare B 33. Am mâncat câte o porție de cârnați bavarezi cu varză și eu am băut o bere. Betty s-a uitat din întâmplare pe telefon și a văzut că Lufthansa ne anunța că s-a schimbat poarta și zborul se va face de la B 56. Ne-am dus acolo și am așteptat, apoi ne-am îmbarcat.

Așteptăm

În Frankfurt

La...

Poarta...

B 56

În...

Avionul...

Cluj
Am plecat cu o întârziere de 40 de minute, dar a recuperat din ea. La Cluj am aterizat numai cu 10 minute peste program.

Aici era iarnă: -4 gr C și zăpadă. Cu autobusele am ajuns în aeroport, am făcut controlul de frontieră și ne-am recuperat bagajul de cală.

L-am întâlnit pe Adi care ne-a dus cu mașina la Dej, unde am ajuns cu ceva înainte de ora 20.

Acasă era plăcut și cald. Am mâncat, ne-am despachetat și pe la ora 23 ne-am culcat în patul nostru confortabil.

10 Ianuarie. Când ne-am sculat erau -10 gr C. Exista o diferență față de Amsterdam, unde în ultimele zile erau +8 gr C!

Acasă e iarnă

Strada...

Islaz

Curtea curățată
Va trebui să facem cumpărături și să gătim.

2 Mai. După un sejur continuu de trei luni în țară, astăzi vom pleca din nou spre Amsterdam pe ruta obișnuită, Cluj-Munchen-Amsterdam, cu aceeași escală în capitala Bavariei.

Ca și în alte dăți Adi ne-a dus la Aeroportul din Cluj la ora 15 și 30 și am ajuns acolo la timp, pentru a preda bagajul de cală. Am trecut de controlul de securitate și am așteptat îmbarcarea. Acum sălile de așteptare erau destul de neaglomerate, existând multe locuri libere.

La Aeroportul

Din Cluj

Așteptând

Îmbarcarea

Autobuzul ne-a dus la micuțul avion al Companiei Dolomiti care s-a dovedit a fi numai pe jumătate ocupat.

Companiei Dolomiti

Cu o nesemnificativă întârziere de numai un sfert de oră am decolat, lăsând Clujul undeva jos în urma noastră.

Ne îndreptăm spre pistă

Jos este Clujul
În timpul zborului am primit o mică gustare vegetariană, deși nu ne aflam într-o zi de post.

Gustarea de la Dolomiti

După o oră și jumătate de la decolare eram în împrejurimile orașului Munchen și ne pregăteam de aterizare.

Pe lângă Munchen

Se remarcă

Lanurile de rapiță

Am aterizat și spre surprinderea noastră am fost legați la un burduf prin care am părăsit foarte comod avionul.

Pentru a ajunge în zona porților K, de unde vom lua avionul spre Amsterdam am parcurs un traseu de aproape 20 de minute, urcând și coborând mai multe scări rulante, luând un tren subteran de mare viteză și din nou urcând și coborând alte scări rulante.

Pe Aeroportul din Munchen

Așteptăm îmbarcarea

Vedere panoramică

Încă așteptăm

De data asta am urcat în avionul de Amsterdam prin burduf, spre deosebire de zborurile anterioare când mergeam destul de mult cu autobusul.

De Amsterdam

Airbus A320-200

Imediat după apusul soarelui am aterizat, am mers și am ridicat bagajul și apoi am urcat la Departures, unde este permisă o scurtă oprire a mașinilor, astfel ca pasagerii pot să urce împreună cu bagajele.

Îl așteptăm

Pe Mihai cu mașina
Mihai a sosit la scurt timp după ce i-am telefonat, am urcat în mașină și după un sfert de ceas eram la el acasă. Fetele ne-au așteptat, nu s-au culcat și ni l-au prezentat pe noul lor chiriaș, câinele Pep, de care familia are grijă cât timp stăpânii lui (niște prieteni) sunt plecați în concediu.

Fetele și Pep

Ne urează: Bun Venit!

Am sărbătorit în fugă sosirea noastră și pe la ora 1 din noapte ne-am culcat.

3 Mai. Un val de aer rece a pătruns în Europa și vremea s-a stricat, inclusiv la Amsterdam. Era foarte frig pentru actuala perioadă și destul de des ploua. Așa că toată ziua am stat în casă.

Am primit de la Mihai un telefon nou Apple iPhone 7 Plus varianta de 32 GB. L-am scos din cutie, desfăcând-o în mai multe etape, până am ajuns la obiectul propriu-zis.

Cutia

Văzută de sus

Deasupra instrucțiunile

Apoi telefonul

Căștile și încărcătorul

Mihai a transferat toate datele de pe telefonul meu vechi pe cel nou și mi-a explicat care sunt îmbunătățirile față de modelul anterior, adică 6 s.

Spălarea...

Pe dinți
4 Mai. Vremea a rămas în continuare urâtă. Eu am rămas toată ziua în casă, însă restul familiei a mers la lecțiile de înot ale fetelor. Pep a fost nemulțumit de faptul că a trebuit să rămână cu mine și urmărea pe geam cum trupa pleacă.

Castanul din curte în floare

Pep la fereastră

Urmărește fetele

5 Mai. Adela a hotărât să o machieze pe Bibi.

Vopsirea multicoloră...

A unghiilor de la picioare

Vopsirea obrajilor...

Și a pleoapelor

Frumos!

Munca se desfășoară încă
Deși vremea nu s-a ameliorat am ieșit la plimbare în Vondelpark, toți șase plus câinele.

Adela și rațele

Cu căciula Adelei

Bibi ține lesa

În drum spre casă

Spre seară stăpânul lui Pep, care tocmai s-a întors din concediu a venit după el și l-a dus la casa lui, spre tristețea nemărginită a fetelor.

6 Mai. Am ieșit la cumpărături și în drum spre casă ne-a prins ploaia. Am intrat cu fetele într-o cofetărie, unde ele au luat câte o prăjitură, iar noi câte un espresso.

Cu prăjiturile

Cu cafelele

Parcă suntem în pădure

A sosit și Mihai și după ce s-a oprit ploaia ne-am întors acasă.

Cu părul încrețit

Amândouă

8 Mai. Pentru că fetele sunt în vacanță am făcut cu ele exerciții de matematică. După ce am lucrat o bucată de timp, care a fost negociată la sânge de cele două părți, ele s-au întors și la activitățile agreate, mult mai plăcute decât obiectul muncii lui Bubu.

Activități plăcute

9 Mai. Bibi s-a dus în oraș să o întâlnească pe Mădă și împreună să meargă la cumpărături.

Jeanșii și bluza

Cumpărate

10 Mai. Deși a apărut soarele aproape toată ziua a fost destul de frig. Am continuat cu exercițiile de matematică pe care le-au rezolvat în întregime. După aceea fetele au putut să se joace cu laptopul, respectiv cu epi.

Spre seară am ieșit cu toții la un restaurant argentinian Amigo Grill, aflat pe Prinsengracht în apropierea Bisericii de Vest.

Mădălina a venit direct acolo după serviciu cu bicicleta. Mihai a mers de acasă tot cu bicicleta, iar eu, Bibi și fetele ne-am dus cu tramvaiul 17. La ora 6 PM ne-am întâlnit toți și ne-am instalat la masa rezervată.

De o parte...

Și de alta a mesei
Principalul fel de mâncare conzumat de adulți a fost friptura argentiniană din carne de vită, adusă din Argentina, care era groasă cam de două degete. Am luat fiecare câte o bucată care era cea mai mică și care nu avea decât 300 de grame. Deși m-am străduit nu am reușit să o mănânc pe toată. A trebuit să mă ajute Mihai.

Când am plecat, încă pe ziuă, localul era plin și un grup de clienți așteptau afară să se elibereze masa noastră.

Mihai, Mădălina si Adela s-au întors acasă pe cele două biciclete, iar noi cu Clara cu același tramvai 17.

11 Mai. Fiind sâmbătă fetele au plecat la lecțiile de înot împreună cu Mihai și Mădă. Eu și Bibi am început împachetarea, pentru că mâine vom pleca într-o croazieră de două săptămâni pe Marea Baltică.

La întoarcere toți patru s-au dus să viziteze noua clădire în care școala fetelor se va muta de luni, odată cu terminarea vacanței.

După-amiază Mihai i-a scos Adelei cel de-al doilea dinte de lapte.

Adela știrbă...

A doua...

Oară

26 Mai. Dimineața am sosit în portul Amsterdam cu vaporul Nieuw Statendam din croaziera pe Marea Baltică. Am ajuns la Mihai, unde se făceau pregătirile pentru sărbătorirea zilei de naștere a Adelei, care împlinește 7 ani.

Pe la ora 3 PM au început să sosească musafirii, atât adulți cât și copii. Primii au sosit cei din familia Albu, Ducu și Laly cu copiii Alex și Vera. Au sosit apoi Liviu și Irina cu Maria și Andi. Aproape în același timp a sosit Nuno cu Elena și cu fetița lor Bela și Jeff cu Kaaren, cu Parks, colegul Adelei și vedeta petrecerii, câinele lor Pep. Ultimii au sosit Gessica cu soțul său indian și cu colega Adelei, Anisha,

La un pahar

Bibi cu sărbătorita

În picioare

Mihai, Gessica și soțul indian

Adulții s-au instalat în living, au băut și au mâncat în picioare și au discutat, mai mult în engleză, ca să se înțeleagă toți între ei. Restul apartamentului a fost ocupat, pe rând, de copii care alături de Pep alegeau diferite locuri, în funcție de activitățile efectuate.

Când a apărut tortul festiv, toată asistența i-a cântat sărbătoritei, întâi în engleză, apoi în română Mulți Ani Trăiască. În continuare copiii au devorat o bună parte din tort.

Numai după ce s-a întunecat a plecat ultimul grup de musafiri.

27 Mai. Ne-am dus cu Mihai și cu fetele la apartamentul pe care familia și l-a cumpărat și urmează să-l repare și să-l amenajeze până la toamnă.

Imagini din apartament

Scara interioară

De la apartament am revenit acasă cu un uber-taxi și apoi l-am așteptat în stradă pe Mihai, pentru că ne-am dat seama că nu luasem chei la plecare.

29 Mai. Am cumpărat niște caise și am hotărât ca împreună cu fetele să facem o dulceață. Am început prin a spăla fructele, a le tăia în două și a scoate sâmburele din ele. După faza cu spălatul Adela a abandonat acțiunea, lăsându-ne numai pe mine și pe Clara să lucrăm în continuare.

Clara și Bubu...

Pregătesc fructele...

Pentru dulceață
Adela are alte preocupări
După ce am pregătit caisele, le-am cântărit, le-am amestecat cu cantitatea necesară de zahăr și le-am pus în frigider, la odihnă, până a doua zi.

Am pus zahărul...

Care se va dizolva peste noapte
30 Mai. În jurul orei 13 eu, Bibi și fetele am ieșit la plimbare spre Vondelpark. În drum Adela a descoperit un copac cu crengile lăsate până jos. În spațiul din interiorul crengilor era un loc de joacă izolat de exterior. Am intrat acolo, am făcut două filme și apoi ne-am continuat drumul. Am făcut poze cu un brăduț care avea exact înălțimea Adelei. Am promis că la anul vom căuta bradul să vedem cum a evoluat fiecare la înălțime.

Adela cu brăduțul

Fetele cu brăduțul
În Vondelpark am mers la terasa restaurantului Vondeltuin și am luat câte o înghețată pentru fete, o cafea espresso macchiato pentru Bibi și o bere pentru mine.

În timp ce mă odihneam pe o bancă fetele au folosit un loc de joacă și după vreo 45 de minute am plecat acasă.

După-amiază am terminat de fiert dulceața de caise. Mai târziu Bibi a pus-o în borcane.

Fierbe

Recolta
31 Mai. Când am ieșit cu fetele la cumpărături Adela a cumpărat un buchet de trandafiri pentru Tata.

Trandafiri

De la Adela

Pentru Tata
3 Iunie. Înainte de plecare Bibi vrea să facă câteva cumpărături.

Am plecat cu tramvaiul până în Dam și de acolo am străbătut pe jos toată Kalverstraat.

Chiar la începutul străzii am intrat în magazinul Desigual. Aici a ochit o poșetă destul de scumpă, însă fiind o clientă veche a beneficiat de o reducere substanțială. Văzând asta a mai cumpărat și două bluze.

Încercând bluze la Desigual
Lucruri mai mici am cumpărat și din alte magazine de pe strada comercială, pe care am străbătut-o în totalitate.

Pe Kalverstraat

Turnul Monetărie

Și Bubu

Cu cumpărăturile
La capătul străzii am trecut prin Piața de Flori și am vrut să luăm câte o cafea, respectiv bere la Studio 2. Dar, lucru nemaiîntâlnit până acuma, localul era închis. Noi l-am frecventat ocazional începând din iarna lui 2015. Ne-am atașat oarecum de el și ne-ar părea rău să dispară!

Studio 2 închis

La o oră de vârf
6 Iunie. Am început împachetatul, pentru că valiza mare are să mi-o aducă Marcel, care mâine va pleca cu mașina spre Cluj și care în data de 10 iunie va trece prin Dej mergând la Baia Mare și va putea să mi-o dea personal.

Am mers la cafeneaua Gent, specific belgiană de lângă podul ridicător, unde al luat bere și cafea chiar pe malul canalului.

La terasa

Cafenelei Gent

Lângă podul ridicător

Pe malul canalului

Aici ne-a sunat Maia spunându-ne că suntem invitați pentru sâmbătă la o întâlnire de 45 de ani de la terminarea liceului. Regretăm, dar sâmbătă vom călători toată ziua spre casă!

7 Iunie. Ca să termin împachetarea a trebuit să mergem din nou pe Kalverstraat de unde am cumpărat o geantă de cabină cu care să sosesc cu avionul acasă. Când am trecut prin Piața de Flori am văzut că Studio 2 era deschis.

8 Iunie. Am urcat pe tramvaiul 2 și ne-am dus până în Central Station. Aici am coborât și ne-am urcat în autobusul care merge la Aeroportul din Eindhoven. Am stat în autobus lângă Arpi, care și el mergea la Cluj. Bibi s-a întors acasă. Diseară împreună cu Mădălina și cu fetele vor merge pentru câteva zile la Budapesta, de unde ea va veni acasă.

După două ore am ajuns la aeroport unde am mai așteptat încă aproape trei ore până la îmbarcare.

Cu Arpi

La câte o cafea

Pe Aeroportul

Din Eindhoven

Espresso dublo
Avionul Wizz-Air a avut întârziere și a plecat mai târziu cu peste 45 de minute.

De Cluj
Wizz-Airul a aterizat la Cluj cu o întârziere de mai puțin de o jumătate de oră. După formalități m-am întâlnit cu Adi, care m-a dus acasă.

9 Iunie. M-am trezit într-o splendidă dimineață de vară și într-o vegetație abundentă, mai puțin aflată deocamdată sub control.

Mușcatele

Sunt

Splendide
2 Noiembrie. La ora 11 și 30 a sosit Adi și ne-a dus la Aeroportul din Cluj. Am predat bagajul de cală și ne-am dus să facem controlul de securitate și de frontieră. Ne-am așezat în sala de așteptare de unde ne vom îmbarca pentru Amsterdam cu escală la Varșovia.

Pe Aeroportul din Cluj

La ora stabilită ne-am îmbarcat în avionul de Varșovia, un avion mic cu elice și cu câte 2 scaune pe fiecare latură a rândului.

Avionul a decolat exact la ora înscrisă în program și după un timp am fost serviți cu o gustare și cu răcoritoare.

În avionul de Varșovia

Avionul se ridică

Deasupra...

Clujului

Napolitana din avion
Zborul a continuat și după aproximativ o oră coboram pentru a ateriza la Varșovia pe Aeroportul Frederic Chopin.

Jos sunt...

Împrejurimile...

Varșoviei
După aterizare am coborât și un autobus ne-a dus de la avion la aeroport.

Aici ca să ajungem la poarta cu zborul spre Amsterdam am trecut printr-un nou control de frontieră și un nou control de securitate stând la o coadă formată din foarte mulți pasageri. Nu a fost deloc plăcut, dar a trecut!

Din cele mai mult de două ore de escală au mai rămas cam 40 de minute când am ajuns la Poarta 6. De aici ne-am îmbarcat prin burduf și am tot așteptat, decolând cu 45 de minute întârziere.

De Amsterdam

Așteptând decolarea
După ce am plecat cu întârziere căpitanul a băgat viteză, astfel că până la destinație a scos întârzierea.

Deasupra...

Amsterdamului...

Luminat feeric
După aterizare am părăsit printre ultimii avionul și ne-am dus mult timp pe jos până la bagaje. Am așteptat și acolo, destul de mult, până ce în sfârșit am recuperat valiza.

Ne-am dus unde ne aștepta Mihai împreună cu Liviu care ne-a îmbarcat în mașina lui și am plecat.

Nu am recunoscut pe unde am trecut și numai când am ajuns ne-au spus că suntem la locuința lui Ducu unde se ține un fel de cină a porcului.

Mihai și Ducu au cumpărat de la măcelărie un porc mai mic, tranșat în două și au continuat ei tranșarea, gătind o parte din carne la cina porcului.

Deși obosiți, am stat la Ducu și la Laly aproape încă două ore. Acolo era și Mădălina cu fetele, soția și copiii lui Liviu și cei doi copii și bineînțeles copiii lui Ducu. Atunci am aflat că de fapt era și ziua lui Ducu.

Mihai cu Clara

Sărbătoritul

Am mers acasă cu un taxi și abia acum am văzut noul apartament al lui Mihai, în care s-au mutat numai de o lună.

Biroul lui Mihai

Camera...

Zi

Masa

Televizorul

Iluminare

Fetele s-au culcat imediat, dar noi nu am reușit decât după miezul nopții.

4 Noiembrie. Pe la ora 11 am ieșit împreună cu Mihai să ne arate străzile din împrejurimile noii locuințe, situată în cartierul Pijp.

Am ajuns relativ repede în piața Albert Cuyp care poartă numele unui pictor din secolul al XVII-lea. Aceasta a devenit obiectiv turistic, fiind mereu plină de străinii care se află în trecere prin Amsterdam, dar și de numeroși localnici, care pot cumpăra produse de înaltă calitate la prețuri acceptabile. Este cea mai mare piață din Olanda și una din cele mai mari din Europa. Este deschisă zilnic până la ora 17, în afară de duminică.

La marginea pieței ne-am așezat la o masă de pe trotuar a unei cafenele, unde am luat câte o cafea espresso și câte o bere Amstel.

Așteptând

Berea și cafeaua

După un timp ne-am dus la un magazin Aldi, unde am făcut cumpărături. Pe la ora 15 ne-am întors acasă.

5 Noiembrie. Am ieșit cu Bibi la o plimbare până în Piața Albert Cuyp și am mâncat acolo eu un hering și Bibi un pește Kibbeling prins în apele curate ale Atlanticului din jurul Alascăi.

Am sondat piața, apoi ne-am întors acasă, trecând pe la magazinul Albert Heijn din apropiere, unde am făcut cumpărături.

Seara, după ce fetele au venit de la școală și Mădălina de la serviciu, toți șase am mers cu mașina la Ikea să vedem niște birouri pentru Clara și Adela.

6 Noiembrie. Profesorii în Olanda sunt astăzi în grevă, așa că fetele nu s-au dus la școală.

Micul dejun...

Luat mai târziu
Pe la prânz eu, Bibi și fetele am ieșit la plimbare. Ne-am dus în cel mai apropiat parc de casa noastră, Sarphatipark.

Parcul se află în mijlocul cartierului Pijp, este amenajat în stil englezesc, este înconjurat de case impunătoare și datează din 1884.

El are spații verzi, terenuri de joacă pentru copiii mai mici și terenuri de volei, baschet precum și mese de tenis pentru copiii mai mari.

Un canal traversează parcul și este alimentat cu apă din Singelgraht, care este filtrată, pentru a putea crește în ea plante de mlaștină. Numele parcului provine de la medicul de origine evreiască Samuel Sarphati

Samuel Sarphati s-a născut în 1813 în inima cartierului evreiesc.  După ce a studiat medicina în Leiden și și-a publicat doctoratul pe tuberculoză, Sarphati s-a întors la Amsterdam la vârsta de 27 de ani. Aici a început ca medic la spitalul pentru săraci din strada RapenburgPacienții săi, în principal din cartierul evreiesc, trăiau în condiții care erau posibil chiar mai îngrozitoare decât în ​​alte districte muncitorești. Amsterdam a fost un oraș în declin în prima jumătate a secolului al XIX-lea. Duhoarea și poluarea numeroaselor cartiere chiar în afara canalelor au dus la sănătatea publică precară. Sarphati și-a dat seama că nu poate oferi o soluție structurală pentru nevoile medicale ale compatrioților săi, în rolul său de medic al săracilor. Epidemiile obișnuite au fost indisolubil legate de condițiile precare de viață și de sănătatea publică precară. Pentru a-și ajuta colegii din Amsterdam, trebuia să îmbunătățească igiena orașului. Sarphati a decis să nu se limiteze la combaterea simptomelor și a mers la consiliul orașului pentru a-i convinge de consecințele distructive ale neeliminării deșeurilor de pe străzi. Sarphati a subliniat că dorește să îmbunătățească serviciul zilnic de colectare a deșeurilor umane.

Consiliul orașului a fost convins și în 1847 Sarphati a adunat suficient capital de pornire pentru a deveni director al propriei sale companii de deșeuri și îngrășăminte, continuând totodată să lucreze ca medic pentru săraci. Amsterdamul a devenit mai curat și a dispărut considerabil mai multă murdărie de pe străzi și canale. În 1851 Sarphati a vizitat Expoziția Mondială din Palatul Chrystal din LondraEl a fost șocat să constate cât de jenant de în urmă eru Țările de Jos în ceea ce privește tehnologia, în comparație cu alte țări europene. Când s-a întors acasă, a decis să înființeze o platformă de inovare, cunoscută sub numele de Vereeniging voor Volksvlijt, pentru a schimba publicații, expoziții și altă corespondență din industria olandeză cu alte țări. Clădirea expozițională asociată de pe Amstelcunoscut sub numele de Paleis voor de Volksvlijt și inspirație pentru Palatul Englezesc de Cristal, a fost finalizat în cele din urmă în Frederiksplein abia în 1864. Această clădire, în care schimbul de cunoștințe a fost cheia, a fost considerată a fi gloria de încununare a lucrării sale. Din păcate, a fost total distrus într-un incendiu peste noapte între 17 și 18 aprilie 1929.

Pe lângă activitatea sa de medic, înființarea Vereeniging și a Companiei de Deșeuri și Îngrășăminte, în 1855, Sarphati a decis să abordeze, de asemenea, aprovizionarea limitată cu alimente pentru săraci. Pâinea hrănitoare pentru toată lumea ar îmbunătăți sănătatea publicăA înființat o fabrică de pâine, unde se făceau în fiecare săptămână aproximativ 9.000 de pâini hrănitoare și accesibile. Acest lucru i-a permis lui Sarphati să spargă Cartelul de Făină predominant al morarilor și brutarilor și acest lucru a constituit un avantaj enorm pentru compatrioții săi mai dezavantajați.

La zece ani după ce și-a înființat fabrica de pâine din Amsterdam, Sarphati a murit brusc în 1866, la vârsta de 53 de ani, în urma unei scurte boli care a durat câteva zile. Cauza morții sale nu este clară, deși moartea soției sale cu doi ani în urmă a avut un efect semnificativ asupra lui. Moartea sa subită a provocat o undă de șoc în Amsterdam, iar înmormântarea sa s-a transformat într-un tribut pe scară largă. Amsterdam și țara și-au pierdut unul dintre cei mai utili cetățeni ai lor.

În 1886, la douăzeci de ani după moartea sa, în parcul care poartă numele lui a fost dezvelit un memorial pentru Sarphati, un bust. Un bun prieten și filantrop, Abraham Carel Wertheim, a vorbit în timpul acestei dezvăluiri: „Vă îndemn să priviți memorialul lui Sarphati, astfel încât indiferența, teama, îndoiala și interesul personal să dispară și să vă alăturați rândurilor celor care își pun în picioare. țara și orașul deasupra lor".

Bibi în parc...

Cu fetele

În stânga spate monumentul lui Sarphati

Poză făcută de Clara

9 Ian 2016 Kirkwood - 6 Nov 2019 Amsterdam

Tot cu monumentul

Un bâtlan într-un picior

Adela exersează
Parcul este destul de mic și astfel l-am traversat repede, ducându-ne apoi la o cafenea. Noi adulții am luat două cafele espresso iar fetele o mâncare pe bază de brânză olandeză.

Colaj

Adela se strâmbă

La cafenea

În drum spre casă am trecut pe la Aldi și am făcut cumpărături.

7 Noiembrie. Adela s-a dus la școală, iar Clara a rămas acasă pentru că nu se simțea bine. Nu am ieșit nicăieri pentru că începând de dimineață a plouat toată ziua.

8 Noiembrie. Am ieșit cu Clara la o plimbare în parcul Sarphati, după care ne-am dus la magazinul Albert Heijn de unde am cumpărat un cadou pentru Mihai cu ocazia onomasticii sale.

Înmânarea cadoului...

Sfântul Mihai
Seara am sărbătorit evenimentul.

9 Noiembrie. A fost o zi în care a plouat aproape tot timpul.

Clădirile de vis-a-vis...

În ploaie
După amiază ei au plecat cu fetele într-o vizită la familia unei colege de-a Adelei. Seara pe la ora 20 ne-am dus și noi, cu tramvaiul, de astă dată 12, până în Piața Muzeelor, la un concert care are loc în sala Royal Concertgebow din apropierea Muzeului Van Gogh.

Sala a fost inaugurată în aprilie 1888 și este una din cele mai frumoase săli de concerte din lume, împreună cu Symphony Hall din Boston și Musikverein din Viena. Ea dispune de 1974 de locuri, are 44 m lungime, 28 m lățime și 17 m înălțime. În sală se țin anual circa 700 de concerte pentru un public de peste 700000 de auditori.

Orchestra rezidentă a sălii este Koninklijk Concertgebouworkest care a dat primul concert în sală la șase luni de la inaugurarea acesteia. Regina Beatrix a conferit orchestrei titlul de Regală în 1988 cu ocazia sărbătoririi centenarului sălii. Această orchestră este cea mai bună din Olanda și una din cele mai bune orchestre simfonice din lume.

Ajungând mai devreme ne-am dus întâi la Braseria Kayzer, aflată lângă sală, unde am stat aproape o jumătate de oră.

La Braseria...

Kayzer

Înainte de ora 21 am intrat în sală pentru a audia Simfonia a 4-a de Brahms cu orchestra dirijată de Paarvo Jarvi, dirijor de origine lituaniană care a studiat la Philadelphia cu Leonard Berstein.

Sala

În rândul 5

Balcoanele

Orchestra
Cu discursul inaugural interpretarea simfoniei a durat mai puțin de o oră și înainte de ora 22 am început să părăsim sala de concert.

Concertul...

S-a terminat

Vom părăsi...

Sala
Am parcurs cele trei stații, tot cu tramvaiul 12, în drum spre casă.

10 Noiembrie. În România se țin astăzi alegeri prezidențiale. Am văzut pe internet că și în Amsterdam sunt deschise 5 secții de vot la o sală de sport, unde anul trecut clasa Clarei ținea lecții de educație fizică.

Mihai ne-a dus cu o mașină închiriată la sala de sport unde ne-au însoțit și fetele.

Spre...

Secția de votare

Dovada că am votat

Durata primei noastre votări în străinătate, cu așteptare cu tot, a fost de aproape cinci minute. După vot am urmărit niște activități sportive în sală, am băut o cafea și ne-am întors apoi acasă.

Jos...

Se execută...

Patinaj pe rotile

Casa văzută...

De vis-a-vis
După masă familia s-a dus la ziua de naștere a Bellei, fiica lui Nuno și a Elenei.

Noi ne-am odihnit, pentru prima dată de când am ajuns la Amsterdam.

Seara după ora 20 am urmărit presupusele rezultate la votare, imediat după închiderea urnelor.

14 Noiembrie. Am ieșit la plimbare, vremea fiind destul de mohorâtă, doar că acum nu ploua ca și în toate zilele trecute.

Am ajuns până în Piața Albert Cruyp, pe care am străbătut-o aproape în întregime. Am cumpărat carne de pasăre și zarzavaturi și ne-am uitat la numeroasele soiuri de pește expuse chiar la intrare.

În...

Piața...

Albert Cruyp
Din piață am mers pe terasa unui magazin de pește unde am mâncat eu un hering iar Betty un kibbeling fish.

Undeva, în drum spre casă, i-am cumpărat Clarei o husă pentru tabletă și apoi am mers la Aldi și ne-am făcut restul cumpărăturilor.

17 Noiembrie. Pe la ora 8 și jumătate am ieșit din casă și ne-am dus pe jos la un pod peste Amstel să-l întâmpinăm pe Moș Nicolaie, care sosește astăzi în Amsterdam venind din Spania, cu vaporul. Alături de noi erau mii de amsterdamezi, mulți dintre ei aflați în zeci de ambarcațiuni care au escortat vaporul Moșului. Într-un loc bine stabilit, Moșul a părăsit vaporul și și-a continuat drumul în oraș călare pe un cal alb. În tot acest timp spiridușii, din slujba lui, înmânau copiilor daruri, în special dulciuri.

Escorta...

Sfântului Nicolaie, patronul marinarilor

Adela

Și Clara l-au întâmpinat

Spiridușii...

Moșului...

Împart...

Daruri
Mai târziu, mergând spre un restaurant să luăm masa de prânz, l-am mai întâlnit pe Moș, pe o terasă, înconjurat de copii.

Moșul...

Pe...

O terasă

Vremea a fost foarte frumoasă, soarele fiind prezent în permanență.

18 Noiembrie. Spre seară Mădălina și Clara au gătit o mâncare chinezească în cinstea lui Bibi, a cărei zi onomastică va fi mâine de sărbătoarea Sfintei Elisabeta. Foarte bine s-a potrivit cu mâncarea lor șampania Moet Chandon pe care a deschis-o Mihai.

Se gătește...

Dar se și...

Muncește!
Mai târziu au avut loc niște lupte în familie!

Adela...

Luptă!

19 Noiembrie. Vremea este rece cu un vânt olandez caracteristic. Am ieșit să ne mișcăm pe malul unui canal din apropiere. Aici vântul era stăpân, pentru că nu-i stătea nimic în cale. Din această cauză plimbarea a durat foarte puțin.

Bibi întâmpinată...

De porumbei
20 Noiembrie. Mihai a montat biroul Adelei, care a venit săptămâna aceasta de la Ikea.

Biroul...

Adelei
24 Noiembrie. După amiază Mihai ne-a dus cu mașina la Sala Sporturilor unde am votat pentru Turul al II-lea al Alegerilor Prezidențiale. Nu a fost deloc aglomerat, totul a durat aproximativ cinci minute.

Dovada...

Din pașapoarte

29 Noiembrie. De comun acord s-a hotărât ca în fiecare luni și vineri Bibi să ducă fetele la școală cu metroul. Cum astăzi este vineri înainte de ora 8, Bibi a coborât cu fetele și s-au dus aproximativ 50 de m până în stația de metrou. După ce au schimbat metroul au coborât în vecinătatea școlii și la ora 8 și jumătate profesoara de serviciu le-a permis elevilor să urce în clase. Bibi a urcat cu ele conducându-le pe fiecare în clasele lor.

Clasa...

Clasa Clarei
30 Noiembrie. Mădălina cu fetele s-au dus în piață, iar eu și cu Bibi am ieșit la plimbare. Este o zi frumoasă de sâmbătă, în care soarele a apărut încă de dimineață.

Sâmbătă senină...

Cu soare...

În Amsterdam

Fum pe cerul orașului

Gemenele Bibi
Pe la ora 13 ne-am întors ambele echipe, iar Clara a făcut clătite pentru toată lumea.

1 Decembrie. Și ziua de astăzi a fost senină și destul de caldă. M-am plimbat cu Bibi prin cartier până am ajuns la un pod peste Amstel.

Podul se numește Nieuwe Amstelbrug și este podul cu numărul 101 (din cele peste o mie existente în Amsterdam). Lungimea lui este de 114 m, iar lățimea de 16 m. Podul este dublu basculant, deschiderea sa liberă fiind de 13,75 m.

Construcția a început în 1901 și a fost dat în folosință în vara lui 1903. A fost atunci cel mai nou pod peste Amstel, de aici primind și numele pe care-l mai poartă și astăzi. Peste el sunt două linii de tramvai și un sens unic, de la est spre vest pentru circulația auto.

Prin anii 1980 s-a constatat că rezistența podului a scăzut, datorită ruginirii unui număr mare de grinzi și podul a trebuit să fie reconstruit cu materiale moderne. A fost redat în folosință în 1986, având exact aceiași formă ca și la începutul secolului.

Pe Nieuwe...

Amstelbrug

La mijloc

Partea dinspre est

Seara am cinat o mâncare din carne de vită preparată după o rețetă burgundă.

6 Decembrie. În seara de ieri fetele și-au activat alarmele de la epi-urile lor, pentru a le trezi la ora 6 și jumătate. De cum s-au trezit, ne-au trezit și pe noi și toți șase am coborât să vedem dacă a venit Moș Nicolae. Și moșul a venit!

În ordinea inversă a vârstei, fiecare și-a luat cadourile și le-a desfăcut în fața întregii asistențe. Evenimentele au fost filmate în întregime și numai la sfârșit ne-am dat seama că nu am făcut decât puține fotografii. Păcat că aici nu se pot introduce filmele!

Cadourile...

Animație

Cadourile lui Bubu

În continuare fetele au mâncat și oarecum în silă au plecat la școală.

7 Decembrie. Un ajutor al moșului, de la Ikea ne-a adus bradul și după amiază toți patru mai tinerii  familiei au început să-l împodobească.

Se execută...

Împodobirea...

Bradului

Spre seară un comisionar a adus un colet. După ce a fost deschis, am văzut că a sosit robotul de bucătărie, din care o bună parte este cadoul nostru de casă nouă.

Se deschide coletul

Robotul...

Bucătărie

Se studiază...

La ce poate fi utilizat.
11 Decembrie. De aproape două săptămâni mă doare genunchiul drept, așa că am hotărât rapid să ne întoarcem acasă mâine, cu o săptămână mai devreme. Am cumpărat biletele de avion, așa că dimineață vom zbura spre România.

12 Decembrie. Ne-am trezit la ora 4, am coborât și Mihai ne-a dus cu mașina la Aeroportul Schiphol. Am predat bagajul de cală și ne-am îndreptat spre poarta du unde luăm avionul spre Varșovia.

În Schiphol

De Varșovia
După mai puțin de două ore am aterizat la Varșovia.

Aterizăm
După o escală de mai puțin de două ore ne-am urcat în avionul de Cluj și în jurul orei 13 am aterizat pe Aeroportul Avram Iancu.

Aici ne aștepta familia Timar, care ne-a dus cu mașina lor la Dej.